maandag 8 juli 2019

Dag 7 Fietsreis naar de Noordkaap: Gulvag camping – Levanger

Maandag 8 juli 2019. De zevende dag van de Noordkaap-reis is aangebroken. Een lange etappe staat op het programma. Vanaf de start begin het te druppelen. Het zal toch niet de hele dag gaan regenen?

Bij het ontbijt is het nog droog, maar bij het inladen van de bagage in de bus begint het al te spetteren. Kamergenoot Fred laat op zijn mobiel zien dat het zeker enkele uren achter elkaar gaat regenen, en misschien zelfs langer. Geen fijn vooruitzicht met een lange rit van zo’n 158 km. Ik kleed mij warm aan en neem mijn regenjas mee. Bij vertrek regent het echter al flink door, waardoor ik binnen een half uur rijden aardig doorweekt raak. Ik stop even om mijn regenjas aan te trekken en neem gelijk iets te eten omdat ik weet dat ik dat met regen snel kan vergeten. Ik wil vandaag niet de man met de hamer tegenkomen, oftewel een hongerklop. Op tijd eten is het devies.

Ik rijd alleen, maar in de regen is dat minder erg omdat ik dan geen last heb van opspattend water van een voorganger. Ik zie na zo’n 30 km de bus van Rienk staan bij een bushokje waar andere fietsers schuilen en koffie drinken. Om niet af te koelen besluit ik om de koffiestop over te slaan en door te rijden. Dat roep ik ook tegen degenen bij het bushokje. Even verderop mis ik de afslag, maar gelukkig heb ik dat op tijd in de gaten. Ik neem de volgende afslag en kom snel weer uit op de goede route. Ik passeer een groep met Martin, Gerard, Pieter, Jan , Annie en Johan en sluit aan bij Roel en Monique. Zij rijden een lekker tempo, dat ik goed kan volgen. Arjan Hulsebos is hen al eerder gepasseerd.

Het is nat en koud. Routemaker Klaas Herder heeft ‘een leuk weggetje’ ontdekt. We slaan rechtsaf en komen op een onverhard steil paadje dat met de mountainbike beter is te doen dan met de racefiets. Tot tweemaal toe slip ik bijna weg, maar ik blijf overeind en kom hijgend boven. De meesten komen fietsend boven, enkelen moeten lopen. Volgens routemaker Klaas Herder snijden we op deze manier kilometers af. Anders zou de etappe nog langer worden. Het geitepad maakt de route in elk geval nog uitdagender... ;)

Verderop staat onze begeleider Rienk Brandsma op ons te wachten met warme koffie en thee. Hemke, Arnoud en Arjan zien we daar ook, maar zij rijden ook snel door om niet teveel af te koelen. Na de koffiepauze rij ik verder met Roel en Moniek. Na een kris-kras afdaling richting het fjord komen we op een fietspad langs de drukke E6. Niet ideaal, want het pad kruist met op- en afritten die afscheiden zijn met drempels die soms net zo hoog als de stoep zijn. Bijna rij ik een aangelijnde hond aan die het fietspad wil oversteken, maar de eigenaar kan hem nog net op tijd wegtrekken.

Bij een lange klim over de drukke E6 met veel verkeer verlies ik Roel en Moniek uit het oog. Later hoor ik dat ze halverwege de klim zijn gaan pauzeren. Ik wacht even bovenop de top, maar besluit dan om verder te rijden en te pauzeren bij het volgende tankstation. Daar drink ik een cappuccino en eet ik twee wafels om mijzelf op te laden voor de laatste 30 km. Eindelijk wordt het droog. Dat geldt ook voor mijn ketting. Met een piepende ‘muis’ in mijn fiets bereik ik het hotel in Levanger, waar Arjan mij zit op te wachten. Hij heeft vanaf de tweede koffiestop niet meer gepauzeerd. Dat betekent dat hij 100 km in zijn eentje heeft doorgereden. Petje af voor deze doordouwer.

De laatste fietsers komen aan bij het hotel als we om 19.30 uur gaan eten. Ze schuiven gelijk aan; douchen komt straks wel. Na het diner ga ik mijn fiets poetsen. Anderen gaan ook met hun fiets aan de slag. Ik zie dat Piet zijn remblokken vervangt. Tijdens het poetsen ontdek ik dat mijn remblokken achter ook teveel zijn versleten, waardoor ik ze ook moet vervangen. Om de oude remblokjes te demonteren en de nieuwe erop te zetten, schroef ik mijn remhoeven los, iets dat volgens Hemke niet hoeft. Daardoor moet ik mijn remmen opnieuw afstellen, maar dat lukt wel. De volgende dag zal ik de remmen testen, voordat ik van start ga voor de achtste etappe. Hopelijk is het dan droger weer.












Foto's: Adrie Nillesen, Ella Conijn, Johan Provoost



Geen opmerkingen:

Een reactie posten